Respijtzorg geeft mantelzorger ademruimte

De heer Varkevisser is onlangs verbleven in Strandgoed Ter Heijde Logies en Respijt. Ondanks dat hij en zijn vrouw het een spannende stap vonden, is het hen beiden goed bevallen. Ze vertellen over hun ervaring in het logeerhuis aan zee en waarom deze vorm van respijtzorg voor hen een mooie uitkomst is.

Dhr. Varkevisser (92) kijkt vanuit zijn stoel naar de verticale tuin van de Westfieldmall of the Netherlands in aanbouw. Het echtpaar heeft de verbouwing van winkelcentrum Leidschenhage live gevolgd vanuit hun woonkamer. Meneer: ‘Ik ben erg blij dat we nu tegen dit mooie gebouw aankijken, we hebben namelijk het oude gebouw nog net meegemaakt toen we hier kwamen wonen. Ik word toch een stuk vrolijker van de groene wand dan van de betonmuur waar we eerst op uitkeken.’ Het gesprek gaat al snel naar hoe het echtpaar elkaar ontmoet heeft. Ze kennen elkaar al een lange tijd. De toen 19-jarige Marijke werkte in ziekenhuis Antoniushove als leerling Verpleegkundige. Jan kwam regelmatig langs de zusterpost lopen om zijn zus te bezoeken. ‘Hij riep altijd uiterst vriendelijk gedag als hij de zusterpost passeerde. Het was toen al een leuke en vriendelijke man,’ vertelt mevrouw. ‘Na mijn opleiding waren bevriende collega’s uitgevlogen en zocht ik wat nieuwe contacten. Ik ben toen opnieuw op dansles gegaan. Ik liep voor het eerst de dansschool binnen en hoorde bijna direct een bekende naam. Na drie jaar herkende ik Jan nog goed. Die avond hebben we diverse keren met elkaar gedanst. Het werd vaste prik om na afloop een kopje koffie te drinken en samen de tram naar huis te nemen. Inmiddels zijn we alweer 57 jaar getrouwd,’ vertelt mevrouw Varkevisser (82) terwijl ze naar haar man lacht.

Geen stap zonder rollator
Beiden zijn altijd in prima gezondheid geweest totdat meneer Varkevisser darmkanker kreeg. Hij is daar tweemaal voor geopereerd. Na de laatste operatie kreeg hij complicaties. Om die tegen te gaan schreven de artsen een breed spectrum antibioticum voor. ‘Later bleek dat die medicatie zijn gehoor en evenwichtsorgaan flink hadden aangetast. Hij kan al ruim twaalf jaar geen stap meer zetten zonder rollator, anders valt hij simpelweg om,’ vertelt mevrouw. Haar man vult aan: ‘Nadat ik weer hersteld was, voelde ik iets in mijn oor wat ik niet goed kon verklaren. Ook lukte het maar niet om stabiel te blijven staan. Eerst dachten de artsen dat ik nog moest aansterken. Naar aanleiding van onderzoeken bleek dat mijn evenwicht nooit meer hersteld kon worden.’

Vakantie nodig
Sindsdien gebruikt meneer een rollator bij elke stap die hij zet. Dat ging aanvankelijk best goed. Met wat aanpassingen kon het echtpaar nog steeds genieten van hun hobby: reizen. De uitkomst voor hen was cruises maken in plaats van vliegvakanties. De laatste keer dat ze samen een cruise hebben gemaakt is drie jaar geleden. Mevrouw: ‘Eigenlijk kon het toen al niet goed meer, ik heb daarna ook gelijk gezegd dat ik dat niet meer doe.’ De zorg voor haar man werd steeds intensiever. Ze staat de hele dag klaar om hem te ondersteunen in het dagelijks leven. Wanneer mevrouw Varkevisser óók nog eens een ruggenwervel breekt als ze haar man overeind wil helpen wordt het haar te veel. Tel daarbij het coronavirus op en mevrouw Varkevisser snakte naar een vakantie. ‘Het water liep mij over de schoenen. Ik wilde ontzettend graag weg, maar hoe?,’ vertelt mevrouw.

Mantelzorgondersteuning
Ze vervolgt haar verhaal: ‘Ik ben naar een mantelzorgbijeenkomst geweest. Daar heb ik aangegeven dat ik graag op vakantie wil, maar niet wist hoe ik dat moest organiseren. Ze hebben mij in contact gebracht met de WMO en na een gesprek zijn mijn gegevens doorgegeven aan Strandgoed Ter Heijde. Na een gesprek met de coördinator van Strandgoed Ter Heijde en de goedkeuring vanuit de WMO konden we een datum plannen. Zowel ik als Jan vonden het in eerste instantie best spannend.’ Dhr. Varkevisser gaat verder: ‘Je gaat natuurlijk niet voor je plezier logeren in zo’n respijthuis. Maar ik moet zeggen dat het mij volkomen is meegevallen. Er werd de hele dag gevraagd of ik nog iets nodig had, ik had een fijne kamer en vond het gezelschap in de gezamenlijke ruimten ook prettig.’ ‘Dat er goed voor hem gezorgd werd, was de bevestiging die ik nodig had’

Genieten
Mevrouw Varkevisser vertelt met plezier over haar vakantie: ‘Zoals ik al zei, ik vond het spannend om Jan daar achter te laten. Ik had er dan ook voor gezorgd dat hij een eigen mobiel had die hij makkelijk kon bedienen. Zo konden we elkaar gemakkelijk bereiken. Toen ik hem de eerste avond opbelde en hoorde dat het goed met hem ging, gaf mij dat direct rust. Het was zo fijn om even niet alles te moeten regelen en voor twee te denken. Dat Jan het ook naar zijn zin had en er goed voor hem gezorgd werd, was de bevestiging die ik nodig had om te kunnen genieten van mijn vakantie. Samen met een vriendin heb ik een busreisje gemaakt naar Friesland. We hebben elke dag leuke activiteiten gedaan en er ontzettend van genoten. Voor mijn vakantie zat ik er echt even doorheen. De rust die ik kreeg had ik echt even nodig om de zorg voor mijn man vol te houden.’


Strandgoed Ter Heijde

Even tijd nemen voor uzelf, het klinkt zo vanzelfsprekend. En dat is het ook. Toch zijn er veel mantelzorgers die dat niet zo gemakkelijk kunnen. Het is daardoor steeds moeilijker om de mantelzorg vol te houden. Strandgoed Ter Heijde, gelegen in het kustplaatsje Ter Heijde aan Zee, is een logeerhuis waar mensen met een lichamelijke beperking en/of een lichte vorm van dementie kunnen logeren zodat hun mantelzorger even tijd voor zichzelf heeft om te ontspannen of om te herstellen van een operatie of ziekte.

De feestdagen aan de kust vieren
Ook tijdens de feestdagen is Strandgoed Ter Heijde geopend. Hier kunnen mantelzorgers en hun naasten de feestdagen vieren in een warme sfeervolle omgeving. Zorgmedewerkers en vrijwilligers zorgen voor een huiselijke en feestelijke sfeer zodat er kan worden genoten van een onbezorgd verblijf.

Meer informatie
Wilt u weten wanneer u in aanmerking komt voor Strandgoed Ter Heijde? Of zoekt u meer informatie over de vergoeding van een verblijf? Neem een kijk op www.strandgoedterheijde.nl of bel met het Klant Contact Centrum:
015 – 515 5000

Advertentie