spot_img

Van strand naar weiland

Het hoeft geen verdere introductie dat de fiets een steeds prominentere plek krijgt in het huidige regionale mobiliteitsbeleid. De fiets wordt beschouwd als duurzaam alternatief voor verplaatsingen op de korte en middellange afstanden. De opkomst van de elektrische fiets en de aanleg van hoogwaardige fietsinfrastructuur dragen direct bij aan een toename van het fietsgebruik.

Onze regio beschikt over een uitgebreid en hoogwaardig fietsnetwerk. Dat maakt dat mensen zich veilig en comfortabel voelen om de fiets te kiezen. Waar veel studies zich enerzijds richten op economische bereikbaarheid en/ of het verminderen van de negatieve effecten op het milieu, wordt de fiets ook geassocieerd met duurzaamheid. De sociale duurzaamheid is de derde pijler.

Fysieke én mentale gezondheid
Uit een studie door de Universiteit Utrecht blijkt dat mentale gezondheid en specifiek de tevredenheid met de verplaatsingen op de elektrische fiets vele malen hoger ligt dan bij het gebruik van de auto in het dagelijkse woon-werkverkeer. De hypothese is, dat wanneer mensen zich verplaatsen langs een saaie, monotone route, de hersenen weinig prikkels te verwerken krijgen, er verveling ontstaat waardoor de verplaatsing langer lijkt te duren. Omgekeerd, wanneer mensen zich langs een drukke, chaotische en lawaaiige route verplaatsen, moeten de hersenen waarschijnlijk te veel prikkels verwerken, ontstaat stress en lijkt de route mogelijk ook langer te duren. Anders is het wanneer mensen een verplaatsing maken langs een aantrekkelijke en afwisselende route. De veronderstelling is dan dat de hersenen voldoende positieve prikkels ontvangen, waardoor de route korter lijkt dan die eigenlijk is, ook al duurt de reis op de klok net zo langs als de saaie en drukke route.

Fietsroute
Door fysieke en omgevingskenmerken te relateren aan de aantrekkelijkheidsscore van fietsroutes, is in beeld gebracht welke factoren meer of minder bijdragen aan een aantrekkelijke fietsroute. De factoren die met name bijdragen aan een aantrekkelijke fietsroute zijn kenmerken die de fietsers een gevoel van rust geven en het gevoel dat ze welkom zijn. Een groene omgeving en geen hinder van ander verkeer zorgen ervoor dat er minder prikkels worden ervaren. Dit heeft een positief effect op de beleving. De hoek van Zuid-Holland is het nieuwste fietsgebied van Nederland. Het wordt gevormd door Westland, Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Midden-Delfland en Delft. Het gebied is rijk aan water, het oudste polderlandschap van Nederland, historische tuinderslaantjes tussen kassen, een prachtige kust, traditionele jeneverstokerijen en eeuwenoude dorps- en stadskernen.

Kapittelduinen is een natuurmonument tussen Hoek van Holland en Monster. Het bestaat uit kustwallen tussen Hoek van Holland en Monster en haakwallen tussen Hoek van Holland en Maasdijk, restanten van de eeuwenoude duinen die van Ter Heijde richting Maasmonding zijn ontstaan. Een favoriete route van de Hoekse Wieler Club is vanaf het strand
van Hoek van Holland naar de Vlietlanden (natuurgebied tussen Maasland en Vlaardingen). Fietsen zij met gemak een rondje van 100 km, voor de recreatieve fietser is er ook zeker een mooie toeristische route:

vanaf strand Hoek van Holland
fiets je door de duinen naar Ter Heijde door Monster
richting Poeldijk door de Bospolder naar Kwintsheul
naar Schipluiden naar de voetveer Vlaardingse kade
Van daaruit fietsen in de Vlietlanden (natuurgebied tussen Maasland en Vlaardingen)
en Maassluis weer terug naar Hoek van Holland

Advertentie

spot_img