spot_img

Digitaal wordt het nieuwe normaal in de zorg

De zorg ondergaat een digitale transformatie. Mede door de coronacrisis gaat het nog sneller dan voorspeld. RAM-IT is specialist van IT-oplossingen in de zorg. Zo hebben zij aan het begin van de coronacrisis hard gewerkt om crisiscentra – zoals de Huisartsenpost Westland – razendsnel operationeel te maken. Hoe staat het nu met de digitale transformatie in de zorg?

De communicatie tussen patiënt en de zorgprofessional wordt steeds vaker digitaal georganiseerd. Bastiaan Houtsma (manager RAM-IT) laat zijn licht schijnen over de digitale transformatie. “De digitale transformatie in de zorg biedt steeds meer kansen en mogelijkheden. De opkomst van apps, eHealth en domoticatoepassingen nodigen uit om effectiever en efficiënter te kunnen werken. 90% van de Nederlanders beschikt over een smartphone en waarderen de mogelijkheden van eHealth. Dat gaat van een online afspraak maken of het alvast online invullen van registratiegegevens, tot aan het delen van patiëntgegevens met artsen. Voorbeelden zijn diagnostische thuistests en het gebruik van sensoren waarmee gegevens worden doorgestuurd naar de smartphone.”

Verschuivingen

De zorg wordt steeds vaker rondom de patiënt en zijn aandoening(en) georganiseerd. De zorg kan inmiddels meer locatieonafhankelijk, effectiever en patiëntvriendelijker worden verleend.  Bastiaan: “In de coronatijd hebben we geleerd dat veel consulten prima online kunnen plaatsvinden. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online toepassingen. De komende jaren voorzie ik dat de ICT- investeringen verschuiven naar steeds meer gebruik van de digitale mogelijkheden. Je moet wel uitkijken dat het beeldbellen niet bovenop de bestaande consulten komt, maar dat het een vervanging wordt. Zo wordt het ook echt een meerwaarde voor patiënt en zorgverlener. Patiënten die liever bij de arts langsgaan of een combinatie met digitale zorg willen, moeten die mogelijkheid ook hebben. Dat vinden ook Zorgverzekeraars Nederland en de Patiëntenfederatie.”

Toenemende zorgvraag

De komende jaren neemt door de verdere vergrijzing van de Nederlandse bevolking de zorgvraag toe. Tegelijkertijd is er nu al een tekort aan zorgpersoneel. De afgelopen anderhalf jaar is de digitale zorg in een stroomversnelling geraakt. Verliep vóór corona 10 procent van de consulten digitaal, in het eerste kwartaal van 2021 was dat opgelopen naar ruim 30 procent, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Tijdens de eerste lockdown was dat zelfs 70 procent. Volgens Zorgverzekeraars Nederland is er nu al 10 procent minder huisartsenbezoeken doordat patiënten zelf informatie kunnen zoeken. Hierdoor houden zorgverleners meer tijd over voor patiënten die dat echt nodig hebben. Ook verpleegkundigen of praktijkondersteuners kunnen een deel van de controles op afstand overnemen. 

Keuzevrijheid

Zorgverzekeraars Nederland en Patiëntenfederatie Nederland vinden dat patiënten het recht moeten krijgen om zelf te kiezen wat voor zorg ze willen: digitaal of bij de zorgverlener op het spreekuur. “Zelfs met een moeilijk gesprek kan het fijn zijn om dat via een beeldscherm thuis te doen, want dan kan je bijvoorbeeld iedereen erbij hebben. Dat past soms niet eens in een spreekkamer,” zegt de directeur Zorgverzekeraars Nederland Petra van Holst in het Parool. “Bovendien scheelt het reistijd, hoeven patiënten niet altijd een dagdeel vrij te nemen voor een artsenbezoek en neemt de druk op de zorg af.”

Advertentie

spot_img