spot_img

Kostelijk eten in de winter

Buiten is het fris en de dagen worden steeds korter. Kou geeft een oncomfortabel gevoel. Reden dat veel mensen in het najaar op zoek gaan naar troost in calorierijk voedsel.

glad young woman in apron showing fresh cabbage on marketplace

Bij kou zijn we geneigd om meer te eten. Deels omdat ons lichaam in de winter meer energie gebruikt om onze temperatuur op peil te houden. Want als de temperatuur in een ruimte daalt, gebeurt dat ook met de kerntemperatuur van ons lichaam. Bij een lagere lichaamstemperatuur, voelen we ons dus minder fijn. Dat is op zich niet zo verrassend. Bij eiwitrijke maaltijden komt meer warmte vrij dan bij een maaltijd rijk aan vet en koolhydraat. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn peulvruchten, soja, vis, zuivelproducten en vlees. Daarnaast bevorderen thee, koffie en rode peper de lichaamstemperatuur direct.

Geluk

Het lijkt erop dat een onbalans van serotonine een rol speelt bij de toename van eetlust in de winter. In de winter maakt ons lichaam minder van het gelukshormoon serotonine aan. Een lagere spiegel van serotonine in je hersenen zorgt ervoor dat je minder snel vol zit. Door wat vaker bananen te eten, kun je je humeur wat beïnvloeden. In een banaan zit namelijk serotonine, beter bekend als het gelukshormoon. In gedroogde dadels, zuivel, amandelen en pindanoten zit ook serotonine.

Eten én drinken

Het is niet alleen belangrijk om genoeg te eten, genoeg drinken in de winter is zeker zo belangrijk. Soms drinken we te weinig om dat het dorstgevoel wordt verward met het gevoel van honger. Ook is het belangrijk om voldoende te drinken om te voorkomen dat je gaat overeten. Diëtisten adviseren dan ook om voor elke maaltijd een groot glas warm water of thee te drinken. En nog een tip. Doe online je boodschappen. Dan kom je niet in de verleiding om boodschappen te kopen die niet nodig zijn en vaak in de categorie snacks vallen.

[Kader] Wat eten we in de winter?

In de winter ligt er veel stevige en gezonde groenten in de schappen. Denk aan bietjes, pompoen, winterpeen en knolselderij. Ook zijn er veel koolsoorten beschikbaar. Voorbeelden zijn boerenkool, rode kool, en zuurkool. Naast de specifieke beschikbaarheid van groenten in de winter is het ook belangrijk om voedingsmiddelen te eten met veel vitamines

  • EIEREN
    In de winter zijn de dagen korter. Dat betekent minder zonuren en dus ook minder vitamine D. Eieren zijn rijk aan vitamine D. Met een eitje bij het ontbijt krijg je extra vitamine D binnen.
  • CHAMPIGNONS
    Champignons bevatten naast vitamine D ook proteïnen, vitamine C en ijzer.
  • VETTE VIS
    Omega 3 kan helpen griep te voorkomen. Omega 3 zit voornamelijk in vette vis zoals sardientjes, ansjovis, haring, zalm of makreel.

  • KAAS
    In de winter is het verstandig om wat meer kaas te eten. Kaas zit namelijk vol vitamine D. Vitamine maakt je mentaal sterker en zorgt ervoor dat je minder snel ziek worden.

Advertentie

spot_img