spot_img

Over gewicht

Yvon van de Wetering-Vreugdenhil is eigenaar van Westland-Gezond. Volgend jaar bestaat Westland-Gezond 10 jaar. Er werken momenteel drie diëtisten. Naast diëtist zijn zij ook personal trainer. Een combinatie die erg fijn werkt. Westland-Gezond wil Westland gezond houden! Duidelijk. Op ons verzoek beantwoordt Yvon vragen met betrekking tot overgewicht.

Wat is in het algemeen de oorzaak van overgewicht?
De welvaart heeft een grote vinger in de pap. Voeding is altijd voorhanden en de balans tussen inname en verbruik ontbreekt. Daarnaast ontbreekt kennis. Iedereen weet dat een zak chips en koekjes niet gezond zijn, maar hoe het gezonde patroon er dan wel uitziet is lang niet altijd duidelijk. Corona heeft natuurlijk ook niet bijgedragen. Meer thuiswerken, waar alles voor handen is, horen wij veel als reden van gewichtstoename. Dat er dan ook nog eens minder bewogen wordt, helpt ook niet mee. 

Is er een trend in Westland?
In 2020 had bijna de helft van de Westlanders overgewicht en maar liefst 14% obesitas. Dit zijn behoorlijke cijfers waar op termijn flinke gezondheidsklachten door kunnen ontstaan. De helft van de westlanders voldeed in 2020 aan de richtlijnen voor voldoende beweging. De trend is vooral dat de overgewichtscijfers elk jaar toenemen en we echt met elkaar moeten zorgen dat er een omslag gaat plaatvinden! Het zou goed zijn om te starten op de scholen. Er zijn af en toe goede initiatieven om kinderen gezonder te laten eten, maar dit mag naar mijn mening nog veel beter en meer. Onze kinderdiëtist weet hier alles van en we moeten vooral niet vergeten om de ouders hierin mee te nemen.

Hoe kunnen jullie daarbij helpen?
Wij helpen cliënten graag met het invullen van de juiste voeding binnen hun leefpatroon. Iedereen is anders en daarom maken we een plan op maat. We bespreken met cliënten hun doelen en focussen uiteraard op de voeding, maar ook zeker op het beweegpatroon. Ook gaan we het gesprek aan over stress en slaap. We werken met trajecten want gezonder eten en daarmee gewicht verliezen of aankomen lukt (op een gezonde manier) niet binnen een paar weken. Daar heb je een aantal maanden tot een half jaar voor nodig. Een echte leefstijlverandering met normale voeding, daar gaan we voor.

Wat kan je er zelf tegen doen?
Je basisvoeding moet in orde zijn, hiermee bedoel ik regelmaat in de voeding. Dagelijks 250 gram groente, 200 gram fruit, een hand noten, 2 porties zuivel, margarine op brood en aanvullen met volkoren producten. Drink minimaal 1.5 liter vocht per dag. Dit hoor je natuurlijk vaker, maar dit is echt de basis die veel mensen nog niet beheersen.

Blijf bewegen

Ten slotte benadrukt Yvon het belang van in beweging blijven. “We stimuleren mensen tot sport waar ze blij van worden. Ga iets doen wat je leuk vindt en wat vol te houden is. Leg de lat niet te hoog, maar ga aan de slag. Echt doen! Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. En als je het wilt, kan je ook bij ons sportlessen volgen. Alles om jou in beweging te houden.”

Advertentie

spot_img