spot_img

“Houd het hoofd koel, de voeten warm. En prop niet te vol de darm.”

De kop van dit artikel is een citaat van Herman Boerhaave (Voorhout, 31 december 1668 – Leiden, 23 september 1738).  Boerhave was een beroemde hoogleraar geneeskunde in Delft. Hij onderkende in zijn tijd al de vitale functie van de darmen voor een gezond lichaam.

Het totale spijsverteringskanaal (slokdarm, maag, lever, alvleesklier, de darmen en anus) heeft een lengte van ongeveer 9 meter. Niet alleen vervullen de darmen een essentiële rol in de spijsvertering en de opname van voldoende voedingsstoffen. Ook vormen de darmen een barrière tegen toxische stoffen en bacteriën die het lichaam ziek kunnen maken.

Melissa Coenradie is orthomoleculair (darm)therapeut bij Be Healthy Coaching in Naaldwijk: “Je darmen bepalen voor 80% hoe je immuunsysteem functioneert. Het is dus belangrijk om goed voor je darmen te zorgen. Onze darmwand kan je vergelijken met een soort schuifdeuren bij een douanepost. Komt er voeding aan, dan moet deze zijn ‘paspoort’ aan de douane laten zien. Is alles in orde, dan gaat de schuifdeur open. Is het niet okay, dan blijven ze dicht en zal het afgevoerd worden. Nu zijn er voedingsmiddelen die de schuifdeuren zelfstandig kunnen openen en de schuifdeuren beschadigen. En die voedingsmiddelen worden veel gebruikt in ons Westerse dieet. Wat gebeurt er nu als de schuifdeuren beschadigd raken? Dan komt naast voeding helaas ook toxines en bacteriën in de bloedbaan terecht en dan moet ons immuunsysteem actief worden.”

Gezonde darmflora

Het is belangrijk om een gezonde darmflora te hebben. ”De basis kolonisatie van je darmflora wordt in de eerste 1000 dagen van je leven opgebouwd. De aanwezige bacteriën kunnen daarna nog wel verschillen in hoeveelheid qua soort, maar er komen geen nieuwe soorten meer bij. De samenstelling van onze darmflora heeft invloed op onze aanleg voor onder andere metabole, neurologische en auto-immuunziektes, maar bepaalt ook de aanleg voor bijvoorbeeld obesitas.”

Schijnvariatie

Het is belangrijk om veel variatie in je voeding te hebben. Melissa: “Probeer alles slechts 1x per 3 dagen te eten en voorkom schijnvariatie. Schijnvariatie is als je bijvoorbeeld als ontbijt Brinta, tussendoor ontbijtkoek, als lunch twee boterhammen, nog een koekje tussendoor en ’s avonds pasta eet. Je hebt dan al 5x tarwe/gluten gegeten. Probeer meer groenten te eten. Streef naar minimaal 500 gram per dag. In groenten zitten de vezels waar onze darmen blij van worden. Drink ook voldoende vocht. Het liefst gewoon water of kruidenthee. Eet ook zoveel mogelijk puur en vers. Denk verder aan ‘vergeten’ groenten, kruiden, cressen, kiemen, zeegroenten, paddenstoelen, gefermenteerde voeding en bottenbouillon. En… eet eens wat minder vaak!”

Checklist

Niet alleen voeding is een belangrijke pijler, maar denk ook aan zaken als beweging, ontspanning en voldoende slaap. “Vorige maand heb ik een e-cursus gelanceerd waarin al deze pijlers besproken worden: Boost Your Health – dé kickstart naar een gezonde leefstijl. De cursus is zeer schappelijke geprijsd, omdat ik graag iedereen zou willen helpen. Inclusief video’s en de handige checklists: ‘Zo hoort je ontlasting er uit te zien’ en ‘Checklist voor je darmflora’.”

Preventief onderzoek

Preventief onderzoek is belangrijk! “Persoonlijk vind ik dat dit nog meer aandacht mag krijgen en dat we hier eerder mee moeten beginnen. In mijn praktijk laat ik veel ontlastingsonderzoeken uitvoeren. Er komt zoveel waardevolle informatie uit! Daarnaast is het belangrijk om (toekomstig) zwangere vrouwen meer informatie te geven over wat ze kunnen doen om hun kindje de juiste start te kunnen geven.”

In Nederland zijn er diverse bevolkingsonderzoeken, waaronder een preventief darmkankeronderzoek. Darmkanker is zeer goed vroegtijdig op te sporen is, waardoor er een grote gezondheidswinst geboekt wordt door het landelijk bevolkingsonderzoek. Door deze preventieve screening kan darmkanker zelfs voorkomen worden. Meer informatie vind je op www.stopdarmkanker.nl

Advertentie

spot_img