spot_img

8 tips om gezonder en vitaler te leven

Tip 1: Kies zo veel mogelijk voor vers en onbewerkt voedselJe kunt jouw gezondheid beïnvloeden met wat je eet. Wanneer jij gezonder en vitaler wil leven is het belangrijk om zo veel mogelijk verse en onbewerkte voedingsmiddelen te eten. Vermijd geraffineerde producten en conserveringsmiddelen met kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen zo veel mogelijk. Ga daarentegen vaker voor puur natuur.

Tip 2: Zorg voor een goede nachtrust
Gemiddeld heeft het lichaam tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht nodig. Wanneer je de juiste hoeveelheid slaap neemt, is dit erg gezond. Je komt ’s nachts namelijk helemaal tot rust. De dagelijks indrukken worden verwerkt en je organen herstellen zich. Ga iedere dag op hetzelfde moment naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op. Probeer een
uur voordat je gaat slapen prikkels te vermijden, zoals prikkels van de televisie en smartphone. Ga liever voor volledige ontspanning. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad of lees een boek.

Tip 3: Een positieve mindset maakt je gezonder
Loop jij rond met positieve gevoelens en gedachtes? Dan voel jij je waarschijnlijk gezonder, blijer en gelukkiger. Een positieve mindset draagt namelijk bij aan een vitaal en gezond leven. Probeer daarom in alle situaties, hoe negatief deze soms ook kunnen zijn, het beste ervan te maken.

Tip 4: Houd de geest actief
Over het algemeen weten mensen wel dat je lichamelijk fit moet blijven om gezond en vitaal te leven. Geestelijke inspanning wordt regelmatig vergeten, maar is daardoor niet minder essentieel. Blijf je geest prikkelen en leer jezelf nieuwe dingen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een cursus of workshop te volgen, een boek te lezen of kruiswoordpuzzels op te lossen.

Tip 5: Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten
Niet bewegen is ongezond. Om gezond en vitaal te worden is het belangrijk om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Hierdoor verbeter je de spijsvertering en je immuunsysteem. Daarnaast draagt het bij aan een betere afvoer van allerlei afvalstoffen. Het is niet meteen noodzakelijk om naar de sportschool te gaan. Wanneer je een beetje inspanning levert, zoals een ronde wandelen, is dit al voldoende. Ga dus lekker wandelen, fietsen, wat vaker de
trap op en af en je huis poetsen.

Tip 6: Gun jezelf voldoende rust en ontspanning
Ons lichaam geeft altijd prioriteit aan stress. Stress is belangrijk om te overleven in gevaarlijke situaties. Echter zolang je stress hebt, kan het immuunsysteem niet naar behoren functioneren. Wanneer jouw lichaam stress ervaar heb je ook sneller een tekort aan vitamines en mineralen. Positieve stress is stress voor bijvoorbeeld een nieuwe spannende uitdaging, maar negatieve stress is chronische stress. Dit kan hele andere oorzaken hebben. Om ervan af te komen kun je bewegings- en ademhalingstechnieken proberen zoals meditatie, yoga en mindfulness.

Tip 7: Geniet van het leven en ga er eens op uit
Doe meer dingen die jou gelukkig maken. Probeer om zeker eens per week iets leuks te gaan doen. Iets waar jij echt van kan genieten. De meeste mensen werken 5 dagen in de week van 9 tot 5. Daarnaast houden zij zich bezig met het huishouden en het doen van de boodschappen. Ga er minstens een keer per week op uit om heerlijk te genieten.

Tip 8: Maak je niet druk om wat anderen van jou denken
Uiteraard is het belangrijk om te luisteren naar de mening van anderen, maar laat anderen jouw mening niet beïnvloeden. Je zal merken dat je hierdoor een positievere mindset krijgt. Ook wanneer mensen heel erg aandringen om bijvoorbeeld iets lekkers te pakken, moet je ‘nee’ durven te zeggen wanneer jij eigenlijk geen trek hebt of dit niet in jouw leefstijl past.

Advertentie

spot_img