spot_img

Hoe goed is jouw nachtrust?

Wist je dat de kans op een beroerte, diabetes of dementie groter wordt wanneer je geen goede nachtrust hebt? Een goede nachtrust is belangrijk voor jouw gezondheid en voor hoe jij je overdag voelt. In dit artikel maak jij kennis met de voordelen van een goede nachtrust.

De eindeloze voordelen van een goede nachtrust

Na een slechte nacht voelen we ons minder energiek. Op de lange termijn kan er nog veel meer met ons lichaam gebeuren. Goede nachtrust is dan ook essentieel voor onze gezondheid. Het komt vast niet als een verassing, maar je bent alerter en scherper tijdens je dag wanneer je goed hebt geslapen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat al na één nacht met te weinig slaap de alertheid overdag met 32% daalt! Goede nachtrust zorgt voor een aantrekkelijker uiterlijk (ook niet onbelangrijk). Het voorkomt een vale huid en gezwollen donkere kringen rond je ogen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je minder van het stresshormoon cortisol aanmaakt. Cortisol zorgt ervoor dat huidcollageen wordt afgebroken. Hierdoor wordt de huid minder elastisch en glad. Wanneer je goed slaapt ben je minder vatbaar voor ziektes en kan je sneller herstellen als je dan toch ziek wordt. Dit komt doordat de hoeveelheid slaap directe invloed heeft op het immuunsysteem. Verder krijg je meer controle over je gewicht. Uit onderzoek blijkt dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen 30% meer kans hebben op obesitas dan mensen die 7 tot 9 uur slapen per nacht. Ten slotte zorgt een goede nachtrust ervoor dat jij langer leeft. Dit is vastgesteld door verschillende onderzoekers van onder meer de University of Pittsburgh. Zij stelden vast dat de tijd die het duurt voordat je in slaap valt, het aantal keren dat je ’s nachts wakker bent en de hoeveelheid ‘diepe slaap’ van invloed zijn op jouw levensverwachting. Uit een ander onderzoek blijkt dat mensen die slechts 5 ot 7 uur per nacht slapen dubbel zoveel kans hebben om te overlijden. Dit komt door de sterk toegenomen kans op een hartaanval. Verder is de kans op dodelijke aandoeningen zoals diabetes, een beroerte en dementie groter wanneer je een gebrek aan slaap hebt.

Wat is nou precies een ‘goede’ nachtrust?

Het is duidelijk dat wanneer jij 4 uur per nacht slaapt, je niet voldoende nachtrust hebt gehad. Maar wat is dan wel met een ‘goede nachtrust’? Goede nachtrust betekent 7 tot 9 uur slaap per nacht voor volwassenen tussen de 18 en 65 jaar oud. Voor personen boven de 65 jaar is 7 tot 8 uur slaap per nacht voldoende. Naast de duur is ook de kwaliteit van je slaap van groot belang. Wanneer jij ’s ochtend met een uitgerust gevoel wakker wordt, dan heb je goede nachtrust gehad. Het is ook belangrijk dat je snel in slaap valt. Het liefst binnen een half uur. Ten slotte moet je ’s nachts niet te vaak wakker worden.

Advertentie

spot_img